Ghalib

ग़ालिब के दीवान का दिलचस्प क़िस्सा

ये बात तो तय है के ग़ालिब ख़ुद चाहे क़र्ज़ और ग़रीबी की ज़िन्दगी गुज़ार कर मरा हो, मगर उसने अपने मरने के बाद बहुत से लोगों को अमीर क्या बल्कि रईस बना दिया। इस सिलसिले का एक क़िस्सा ग़ालिब सदी के वक़्त पेश आया (यानी 1969 में, जब ग़ालिब के देहांत को सौ साल पूरे हुए), हुआ यूँ कि एक साहब थे तौफ़ीक़ अहमद क़ादरी, जो अमरोहा के रहने वाले थे और शहरों शहरों घूम कर पुरानी और नायाब किताबें ढूंढ कर लोगों को मन-मानी क़ीमतों पर वो किताबें बेचा करते थे। अब हुआ ये कि ग़ालिब सदी के आस-पास, उन्हें किसी ऐसी ही किताबें बेचने वाले ने एक किताब दी और कहा ‘लो मियाँ ! तुम भी क्या याद करोगे ग़ालिब के हाथ का लिखा हुआ दीवान दे रहा हूँ, मगर इसके पूरे पच्चीस रूपये लूँगा, तौफ़ीक़ साहब ने किसी तरह मोल-भाव कर के उससे वो किताब ग्यारा रूपये में ख़रीद ली। वो ख़ुशी ख़ुशी अमरोहा लौटे और वहां पहुँच कर अख़बार में इक इश्तिहार छपवाया कि मेरे पास ग़ालिब के हाथ का लिखा हुआ नुस्ख़ा-ए-दीवान-ग़ालिब है, जो कि मैं 6000 रूपये की क़ीमत पर बेच सकता हूँ।

ग़ालिब अकैडमी ने इस बात का नोटिस इस लिए नहीं लिया क्यूंकि उसे लगा कि ग़ालिब-सदी के मौक़े पर कोई हवाई उड़ा कर पैसे कमाना चाहता है, लेकिन उस ज़माने के मशहूर अदीब निसार अहमद फ़ारूक़ी ने उन साहब को ख़त लिख कर दिल्ली बुलवाया और वो नुस्ख़ा अपनी आँखों से देखा। इत्तिफ़ाक़ से उसी ज़माने में स्टेट आर्काइव, इलाहाबाद के एक साहब, जो कि निसार साहब के दोस्त थे, उनहूँने भी वो दीवान देखा और ये माना कि ये ग़ालिब के हाथ का ही लिखा हुआ दीवान है। मालिक राम (जो कि अपने ज़माने की माहिरीन-ए-ग़ालिब) में से एक थे, इस दीवान को दस हज़ार की क़ीमत पर ख़रीदने के लिए तैयार हो गए, मगर अब तौफ़ीक़ अहमद क़ादरी समझ चुके थे कि उनके हाथ इस बार बहुत नादिर ओ नायब चीज़ लगी है, इसलिए उन्हों ने कह दिया के इस दीवान में एक सौ छब्बीस सफ़हात (pages) हैं और अब इसका एक सफ़हा एक हज़ार का है, जिस के लिहाज़ से किताब की क़ीमत एक लाख छब्बीस हज़ार होती है। मालिक राम ने कहा कि भाई! मैं तो इतनी क़ीमत में ये किताब नहीं ख़रीद सकता, हालांकि ये इतने पर भी सस्ती है, लेकिन आप ऐसा कीजिये के रामपुर रज़ा लाइब्रेरी में जा कर इम्तियाज़ अली ख़ाँ अर्शी के बेटे अर्शी ज़ादा से मिल लीजिये, शायद वही कुछ कर सकें। तौफ़ीक़ साहब वहां पहुंचे, तब तक इस दीवान की शोहरत हो चुकी थी, उर्दू, अंग्रेज़ी अख़बारों में इसके बारे में ख़बरें छप चुकी थीं, बहर-हाल, अर्शी ज़ादा ने दीवान को देखा और इस शर्त पर उसे ख़रीद लिया कि इस दीवान के सारे कॉपीराइट उनके नाम कर दिए जायेंगे, तौफ़ीक़ क़ादरी ने ये काम ख़ुशी से कर दिया, उन्हें सवा लाख रूपये मिल गए और दीवान-ए-ग़ालिब का एक ऐसा नुस्ख़ा अर्शी ज़ादा के हाशियों के साथ छाप कर दुनिया के सामने आया, जो कि ग़ालिब ने छब्बीस साल की उम्र में अपने हाथ से लिखा था, और उस ज़माने में इस दीवान-ए-ग़ालिब की क़ीमत 150 रूपये रखी गयी थी।

इसी बीच तौफ़ीक़ क़ादरी और किसी दूसरे शख़्स को ये ख़बर नहीं थी, कि निसार अहमद फ़ारूक़ी ने चुपके से इस नुस्ख़े की एक कॉपी करा ली थी, और उनका एडिट किया हुआ दीवान-ए-ग़ालिब का वो नुस्ख़ा, जो कि नुस्ख़ा-ए-लाहौर कहलाया, मुहम्मद तुफ़ैल के रिसाले ‘नक़ूश’ में ग़ालिब नंबर-२ के तौर पर पब्लिश हुआ और हाथों हाथ बिका। और इस तरह ग़ालिब सदी के मौक़े पर इस दीवान की खोज वाक़ई एक अजीब लेकिन दिलचस्प और कई लोगों के लिए फ़ायदेमंद बात साबित हुई।